Експедиція Української спелеологічної Асоціації в печери долини Орто-Балаган, Гагрський масив, Арабіка, Абхазія

У липні-серпні 2016 року відбулася чергова міжнародна експедиція, організована Українською спелеологічний Асоціацією (УСА) в печери долини Орто-Балаган, масив Арабіка, Західний Кавказ. Незмінним керівником цього свята спелеології є Юрій Михайлович Касьян (Київ, Україна).

Siberian guys

Вже на протязі 7-8 років спелеологи з різних міст Сибіру беруть участь в проектах УСА по дослідженню печер Арабіки. Місто Новокузнецьк не став винятком. Вперше у 2007 році з Новокузнецька в легендарній печері Крубера-Воронья побував Олександр Соколов у складі експедиції УСА. У 2008 році наші спелеологи Ковальов Олексій і Гришина Олена дійшли до позначки -1710 м з тією ж командою. Через рік, Саблін Євген і Гурдюмов Олександр досягли позначки -2080 м в рамках експедиції московської команди Cavex. Напевно більшість спелеологів подумають, що немає нічого складного, сходити спортивно на 2 км. Але напевно мало хто замислюється, що в рамках цього походу, ти виконуєш певні завдання (а вони завжди є) в печері, які віднімають не малу кількість сил, і досягнення позначки в 2 км стає приємним доповненням.

Братки

І нарешті, в серпні 2014 року я (Ковальов Роман) взяв участь в експедиції УСА в печери долини Орто-Балаган. В рамках цієї експедиції ми виконували завдання в печері Крубера-Воронья щодо забезпечення занурень підводників в сифони Блакитне озеро, Яма і Янтарний на глибинах -1785м і -1842м.

Завдяки отриманому досвіду у цих експедиціях, у мене склалося чітке розуміння того, що команда УСА, це той колектив на Кавказі, з ким мені б хотілося працювати в подальшому. Виходячи з цих міркувань, я почав збиратися на Арабіку в цьому році. У цій нелегкій справі мене підтримали Саня Курганов і Паша Сарвар з Новокузнецька, які горіли бажанням доторкнутися до «великої спелеології», а так само Олексій Ендовицький і Юра Попов із Томська.

Почти Томська команда

Таким чудовим складом ми зібралися в Абхазії в селі Цандріпш. Оригінальніше за всіх до нас дісталися Саня Курганов і Паша Тріфанов, проїхавши на своєму Isuzu Vehicross 5000 км із Сибіру, ​​прихопивши з собою весь наш експедиційний вантаж. А ми тим часом, мовчки заздрили в салоні літака. По приїзду в Цандріпш ми розмістилися в «нових шикарних апартаментах», які нам люб'язно запропонували вірменські хлопці, що працювали на СТО, що перебувала в тих же самих апартаментах. Зустрівшись з Юрієм Касьяном, ми дізналися, що на грузино-абхазькому кордоні є певні проблеми з перетином. А більшість іноземних учасників експедиції заїжджають саме з боку Грузії, так як транзитна віза через Росію дуже дорого коштує. У зв'язку з цим хлопці зависли на кордоні на невизначений термін. Отже, дата закидання на гору трохи змістилася. Чесно кажучи, були думки, що експедиція, в кінці кінців, пройде у вузькому сімейному форматі, в якій візьмуть участь всього 14 чоловік. Не гаючи часу, ми за 1 день вирішили об'їхати усі прибережні пам'ятки Абхазії.

Озеро Ріца

Каньйон річки Гега

Блакитне озеро, долина річки Бзибь (потенційне розвантаження східної Арабіки)

Ситуація з іноземцями не прояснювалася, було прийнято рішення починати закидання. Першою групою вирушили 10 осіб, ми (сибіряки) в тому числі.

Початок закидання на Арабіку

Добравшись до долини Орто-Балаган, ми були приємно здивовані великою кількістю снігу ще на під'їздах. Дійшовши до табору, ми остаточно переконалися, що проблем з водою в цьому році не буде. Так само ми дізналися від водія, що закидав нас, що в червні цього року на Вороньїй була група імовірно корейських спелеологів в кількості 2 людини. Пізніше ми зустрічали дивовижні сліди цих двох «героїв» по ​​всій печері, а так само на поверхні. Так само водій нам передав, що корейці збираються в наступному році самостійно знову приїхати на Арабіку, але вже більш численним складом.

Не дарма ж ця машина проїхала 5000 км із Сибіру до самої Арабіки

Доїхавши на ГАЗ 66 до Орто-Балаган, Саня вирішив наступним рейсом скинутися назад до узбережжя і піднятися на своїй Isuzu, тим більше, що перед цим було не погане тренування по заїзду на Гегський водоспад.

Гегський водоспад (потенційне розвантаження північної Арабіки)

На наступний день до нас приєдналися Юрій Касьян та Ольга Рязанова. Повідомивши про те, що польській групі спелеологів майже вдалося прорватися через кордон і скоро вони будуть з нами. Таким складом за 2,5 дні ми перенесли майже весь експедиційний вантаж і поставили базовий табір. Якого було наше здивування, коли ми застали скельну нішу, в якій завжди розташовувалася кухня, повністю забиту снігом, який переходив у щільний фірн. Була думка, що відкопати її не вийде, але Юрій Михайлович сказав, що немає нічого неможливого, взяв лопату і довів зворотне.

Чекати, коли зберуться всі учасники, сенсу не було, і незабаром наше сибірське відділення почало працювати у Вороньїй, поки печера була абсолютно вільна. Відразу було зрозуміло, що нам треба буде пройти першим відділенням по всій печері до дна, а отже підготувати дорогу, для подальшої роботи в печері. Виходячи з цього, нам було поставлено завдання: встановити необхідні нам для ночівель табори, відремонтувати навіску до -2080, а так само ремонт зв'язку. Реалізовувати поставлені завдання ми почали ще на акліматизаційному виході на глибину -500. Всі хлопці (сибіряки), крім мене були перший раз у цій печері (а більшість, взагалі перший раз на Кавказі), але на акліматизації задали настільки хороший темп, що у мене не залишилося сумнівів, що проблем не буде із заявленим нами графіком руху по печері.

Відпочивши 1 день, а точніше налаштувавшись і зібравшись, ми завантажилися в підземку. Перша ночівля була в таборі -700. Дійшли досить швидко, за пів дня. Навіть залишилося часу прокинути вантаж і відремонтувати навіску до -850м. Варто зазначити, що все наше пересування по печері було в досить «light» режимі. Вантажу було по мінімуму, не більше 2-3 мішка на людину, завдяки чому, челночити між таборами нам не доводилося. Друга ночівля була вже в таборі -1400, звідки ми в цей же день сходили до сифону на -1440м перевірити стан ходовика і налаштувати хлопців, які навіть з такими простими зануреннями в печерах не мали справу.

Зал Game Over (-2080 м)

На третій день ми не поспішаючи висунулися на Game Over, налаштувавшись на довгий вихід (12-15 годин). Попутно виконували поставлені перед нами завдання. Подолання сифону не викликало ні в кого ніяких труднощів, після ночі з думкою про нього. Хочеться відзначити, що я по істині насолодився красою печери Воронья за сифоном, завдяки пересуванню практично без нічого, особливо ділянкою після Жовтої труби (Way to the dream), що стала моєю улюбленою від позначки -1750м і нижче.

Легендарна жовта труба (Way to the dream) печери Крубера-Воронья

У 2014 році були думки тільки б доставити мішки до табору, поїсти і спати, яка там вже печера. Дійшовши до -2080м я готувався до довгого виходу до табору -1400м. Але хлопці, мабуть, думали навпаки. Було таке відчуття, що вони вирішили влаштувати змагання, хто швидше вийде до табору, наздогнати їх було не просто. Чудово виручив залишений транс з пальником та чаєм в таборі -1640м, який ще більше додав швидкості хлопцям. Незважаючи на все це, вихід у нас вийшов по максимуму, як я і закладав, 15 годин. У табір прийшли приблизно о 3 ночі. Весь наступний 4 день ми відпочивали в таборі -1400м разом з відділенням польських спелеологів. На 5 день остаточно висушивши речі, ми стартонули до табору -700м. По дорозі побажали удачі ще одному відділенню польських спелеологів, які йшли пірнати в сифон Два Капітана (-2144 м). На 6 день в уже звичному для нас темпі вискочили на поверхню, де нас чекав уже більш численний табір. Кордон відкрився, і іноземні учасники поступово стали прибувати в базовий табір.

International Party

Камус party

Після виходу з підземки, через кілька днів Саня і Паша покинули базовий табір, щоб далі відправитися в подорож по Кавказу, а саме зійти на Ельбрус (5642 м), що їм надалі вдалося. А я, Льоха і Юра залишилися далі працювати в експедиції. Нам було запропоновано варіант проходки на історичному дні (-340 м) печери Крубера-Воронья. Саме на цій позначці зупинилися у 80-х роках українські спелеологи, просунутися далі не дав непрохідний меандр. Уся вода основного стовбура печери Воронья йшла саме на цю позначку. У наступних експедиціях команда під керівництвом Юрія Касьяна займалася розширенням підходів до даної позначки і власне проходкою самого меандру. По дорозі туди ми захопилися об'ємом виконаної роботи (це ми ще не були в Берчільской). Буквально перший робочий день в забої визначив усі перспективи для подальшої роботи і надав нам необхідний ентузіазм. Відпрацювавши зміну, я вирішив протиснутися на боці максимально вперед по нерозширеній частині меандру і чітко почув колодязь (відлуння і шум падаючої води), сам колодязь, на жаль, не проглядався, але кинутий камінь летів секунди 2. Так вийшло, що ми опинилися на кінцевій ділянці меандру, який необхідно було розширити для виходу в нову частину печери. За 2,5 дні ми з цим завданням впоралися. В результаті чого вийшли в неглибокий колодязь 6-7 м (по морфології це був саме колодязь, а не уступ, з округлими промитими стінами). З дна йшов досить широкий меандр схожий на меандр Синусоїда в основній гілці печери. Навісивши кілька уступів в меандрі, ми підійшли до досить широкого, і як зазвичай це буває на першопроході, глибокого колодязя. Спустившись в колодязь, який на ділі виявився глибиною метрів 25-30 ми виявили репер КС МГУ. Варто відзначити, що багато хто припускав, що історичне дно Вороньйої з'єднується з гілкою МГУ. Тим більше, була інформація, що раніше під час розширення меандру на -340м, спелеологи в гілці МГУ чули звуки проходки. Сильно довго гуляти по відомій гілці печери ми не стали, тим більше, що зміна добігала кінця. Але, тим не менше, знятий історичний знак питання, а це результат. В інженерних роботах брали участь Ковальов Роман (Новокузнецьк), Ендовицький Олексій і Юрій Попов (Томськ).

Трогова закарстована долина Орто-Балаган

Після завершення дослідження гілки -340м, нам було запропоновано приєднатися до робіт у печері Берчільська (-500 м). Льоха до цього часу відправився відпочивати на узбережжя, так як йому ще належала участь в експедиції у печеру Сарма, яка незабаром повинна була початися. Таким чином, в Берчільську вирушили я і Юра Попов. У ніч перед виходом в печеру була сильна злива. Хоч і Берчільська поки ще не вважається паводконебезпечною печерою, неабияк підмокнути до ПБЛа -250 ми встигли. В цей же день Юрій Касьян, Юра Попов і я вирушили на позначку -500 м у великий обвальний зал, яким власне на даний момент закінчувалася печера. Не можу не згадати про величезний обсяг виконаних робіт за кілька років командою УСА з будівництва комфортної дороги на дно печери. Саме це дозволило добитися тих результатів в цій печері, про які буде сказано нижче. Ми прийшли до висновку, що молдавські спелеологи, які досліджували раніше цю печеру, були люди «без кісток» і без страху (в хорошому сенсі). Почали досліджувати донний зал по периметру на предмет продовження, де за кілька днів до цього були виявлені кілька місць, де молдавські спелеологи намагалися докласти зусиль. Одне з них було позначено номером 13, яке ми відпрацювали практично в цей же день. Друге місце було позначено написом, що тут, м'яко кажучи, не перспективне місце. Спустившись туди в невелику завальну камеру, явного продовження з ходу знайти не вийшло. Як часто це буває, я намагався знайти прохід максимально в нижній частині. Зібравшись вже назад, я звернув увагу на величезні відколоті блоки з ідеально рівними гранями і стінками. Закралася думка, що звідки то вони повинні були з'їхати. Просочившись між тріщинами в блоках, я вийшов у черговий обвальний зал невеликих розмірів, але це був уже саме зал, з якого відразу ж почув воду. Знайшовши прохід до води, я виявив наступний зал з висхідним колодязем, з якого приходила невелика вода, яка буквально відразу ж губилася в завалі. Слідів перебування молдавських спелеологів я не виявив і був на 100% впевнений, що це абсолютно нова частина печери. Надалі в сухому залі було знайдено прохід вниз по досить крупноглибовому, відносно надійному завалу, за яким згодом вдалося пройти на 30 м углиб, але знайти продовження печери нам не вдалося.

Гітару тепер більше ніхто не бере

Після вивчення нового залу по периметру, нам вдалося знайти дуже схожі на попередні міжблокові тріщини. Одну з них перетинала тріщина зовсім іншої морфології, яка була оброблена водою.

Надалі Юрій Касьян і я знайшли продовження за цими тріщинами і вийшли в чергову нову частину печери, яка представляла собою простір досить складної будови: мокрий завал в перемішку з вузькими монолітними стінами. З цього місця ми знайшли прохід до невеликого колодязя, який вивалювався в досить велику обвальну галерею. Пройшовши по галереї по шляху найменшого опору, ми підійшли до наступного колодязя глибиною метрів 7, який вивів нас в невеликий зал з монолітними стінами. На підлозі залу нас чекав черговий завал, але вже не такий надійний як попередні і абсолютно сухий. Спустившись на дно завалу, ми вийшли в мокру камеру, де явного проходу далі видно не було. Зібравшись вже йти, я помітив невелику монолітну щілину, в яку вирішив прокинути на удачу камінь, як це люблять робити спелеологи. На мій подив камінь летів секунд 5 у якийсь колодязь. Недовго думаючи, ми розширили це місце, і підійшли до краю великого і широкого колодязя. Запас мотузки та іншого навісного спорядження добігав кінця. Але вихід знайшовся, шляхом демонтажу навішування однієї з тупикових частин печери. Таким чином, Юрій Касьян, Геннадій Самохін і я спустилися в новий колодязь, який згодом виявився глибиною метрів 35-40. На дні колодязя знаходився обвальний зал з черговим ще більш небезпечним завалом. Спустившись максимально вниз по завалу, обрушивши по дорозі декілька небезпечно висячих брил, насилу знайшовши прохід назад, ми вирішили, що було б непогано пожити ще рік і на цьому ми призупинили дослідження цього завалу. Прийшло чітке розуміння, що потрібна безпечна дорога по завалу. Глибина печери в нижній точки завалу склала -615 м.

Як би ми не хотіли, але експедиція довжиною практично в місяць у горах добігала кінця. Далі почалася консервація табору, підготовка і власне сама зброска на узбережжя.

Дорога додому

На завершення хочу висловити слова подяки усім хлопцям із Сибіру, ​​які взяли участь в підготовці і власне в самій експедиції разом зі мною. Давно я не відчував відчуття роботи справжньої команди. Звичайно ж хочу сказати величезне спасибі усім учасникам експедиції і окремо Юрію Михайловичу, за прекрасну організацію і поставлені перед нами завдання, завдяки яким нам усім разом вдалося досягти таких результатів. І, звичайно ж, своєму рідному спелеоклубу Плутон, завдяки якому ми можемо брати участь в таких масштабних експедиціях як на Кавказі і не тільки.

Ковалёв Роман, НМКС Плутон, м. Новокузнецьк

P.S. Даний звіт є суто моїм особистим баченням тих подій і вражень, які відбувалися зі мною під час експедиції. У зв'язку з цим він не претендує ні на яку офіційність.